úterý 9. srpna 2022

Bosna a Hercegovina s dětmi za 11 dnů

Letos jsme neměli moc naplánováno. Dalo by se říct, že jsme ještě začátkem června nevěděli, kam posledního června vyrazíme. Letošní dovolená se nesla ve znamení "tyjo, možná naše poslední takhle dlouhá letní dovolená", takže jsme měli mozky zavařené dilematem, kam pojedeme. Ve hře byly tři destinace, 3-4 týdny visely ve vzduchu... První varianta samozřejmě Balkán (tu preferovaly děti), druhá varianta byla jihovýchodní Francie (tu chtěl Chlupáč) a třetí možnost byly Pyreneje, které jsem zase chtěla já. Po zvážení všeho možného vyhrál zase Balkán, letos konkrétně Bosna a Hercegovina plus Černá Hora. 21 dní, osvědčená kombinace hor, jezer a moře. Poprvé se stanem.

Jak jsme během našich cest v minulosti postupně přičuchávali ke kempům (zatím vždy v chatkách), zalíbilo se nám to. Takže jsme si během Covidu koupili stan. Nafukovací z Decathlonu, velký, s technologií Fresh & Black. Parádní. Pak jsme během jara začali dokupovat kempingové vybavení a začali jsme se těšit. Nejvíc děti. A taky Chlupáč. Já jsem arachnofobik, takže jsem s těšením byla lehce zdrženlivá. Měsíc před dovolenou jsem začala googlit "Jak nemít pavouky ve stanu". Pořídila jsem obří balení spreje proti pavoukům, kterým jsem stříkala stan každý den. Vypiplala jsem ho ještě před tím, než jsme přijeli do Černé Hory. Zavedla jsem striktní pravidla lození do stanu, ze kterých děcka šílely. A? Přežila jsem. Krom jednoho, který se dostal do ložnice nejspíš díky Chlupáčově nezodpovědnosti, kdy nad ránem otevřel větrací okýnko durch a ne na síťku. Školácká chyba. Nebo možná taky ne. Každopádně uzavřená ložnice tropikana opatřená síťkami je dobrá a bezpečná věc. I pro mě.

Zpátky k Bosně a Hercegovině. K balkánským státům už mám vybudovaný silný citový vztah, takže asi nikoho nepřekvapí, že jsem si zamilovala také Bosnu. Bosna není turisticky tak známá, většina lidí zná Sarajevo a Mostar. Ale začíná být objevována. Jezdí sem hlavně batůžkáři, vodáci a motorkáři. A pak takoví, jako jsme my. Potkali jsme zde několik stejně naladěných rodin. Dokonce i jedny Brňáky (z Žabin) s karavanem v kempu - pokud na tento článek někdy narazíte - ozvěte se :)

Bosna a Hercegovina má pouhých 20 km jadranského pobřeží kolem města Neum a tímto zanedbatelným kouskem pláže rozdělila Chorvatsko na dvě části. Bosna má zhruba 3,5 miliónů obyvatel, rozlohou je o něco menší než ČR. Vyniká geografickými krásami, nedotčenou přírodou, ale nabízí i významné historické a kulturní dědictví. Bosna a Hercegovina je nádherně rozmanitá, žijí tady vedle sebe lidé různého vyznání, kulturní dědictví vychází ze šesti historických civilizací. To poznáte doslova na každém kroku, především při procházkách starobylými městy. Země je domovem tří etnických skupin (Bosňané, Srbové a Chorvati), vedení země je částečně decentralizované a skládá se ze dvou autonomních entit a jednoho regionu: Federace Bosny a Hercegoviny a Republiky Srbské, a regionu Brčko. Tyto regiony hrdě žijí své životy a určitě si jich na cestách skrz zemi všimnete.

Bosna a Hercegovina stále nese tisíce jizev z válečného konfliktu - válka známá jako Bosenská válka za nezávislost trvala tři a půl roku a byla jedna z nejkrvavějších v bývalé Jugoslávii. I když už na Balkán jezdíme několik let, občanská válka, která se tady v 90. letech odehrávala, je pro mě stále velkým otazníkem. Konflikt mi přijde tak složitý, že se mi ho nikdy nepodařilo rozplést. Bosna je plná domů, na kterých jsou stále patrné díry po kulkách, jsou doslova všude. Někdo si domy opravil, většina zde však stojí jako krutá připomínka bolesti, kterou si země prošla. Memorandem jsou i rozbombardované domy, válečné hřbitovy nebo cedule varující před minami v horách. Myslím, že až tady si děti opravdu uvědomily, co znamená válka a jak blízce se nás může dotknout.

Panuje zde, stejně jako v ostatních balkánských zemích, horké a suché léto, teploty se často šplhají ke 40°C během července a srpna, obzvlášť na jihu země. I my jsme zažili pár dní osmatřicítky. Časté jsou lesní požáry, v přírodě je třeba být opatrný. Myslete na stálou zásobu opalovacího krému a vody. Výhodou je, že všude najdete horské prameny s pitnou vodou!

Oficiální měnou Bosny a Hercegoviny je bosenská konvertibilní marka (oficiální označení BAM, v místních podmínkách - třeba v obchodech nebo restauracích označovaná jako KM). V Česku se nám ji nepodařilo směnit, jeli jsme tedy jen s platební kartou a Eury. Můžete zajít do směnáren v Bosně, vyměnit EUR na BAM, nebo také můžete platit EUR (většinou jsou za ně rádi). Vracet vám však budou v BAM. Platí jednoduchý přepočet 1 EUR = 2 BAM. Ptejte se, zda můžete platit kartou, ale mnoho míst nemá terminály.

Co se cesty autem do Bosny týče, vyrazili jsme jako obvykle kolem třetí ráno. Jedeme přes Slovensko (elektronická dálniční známka), Maďarsko (elektronická dálniční známka), Chorvatsko (mýtné) a do Bosny a Hercegoviny vjíždíme ze severu - hraniční přechod Gradiška. Hranici z Maďarska do Chorvatska přejíždíme přes obec Letenye. Cesta byla naprosto hladká, bez kolon a jiných zdržení. Do naší první zastávky na severu země to bylo zhruba 725 km a 8 hodin jízdy čistého času. Mimochodem, celkově jsme za tři týdny najeli asi 3500 km (to je o 1000 km míň než loni).

Těšíme se na zážitky ze země, ve které jsme takto společně ještě nebyli, těšíme se na pulzující města i tiché hory, divoké řeky i průzračná jezera, jsme zvědaví na místní. Poprvé jedeme trošku nadivoko. Nemáme jasný plán, pouze seznam míst, kam se chceme podívat, nemáme zajištěné ubytování. Zafira je narvaná k prasknutí, jedno je jisté, v autě nepřespíme :) Pojďte se teda se mnou podívat na to, co všechno jsme v Bosně viděli a zažili, pěkně den po dni.

♥ Sledujte štítek/tag "Bosna a Hercegovina" ♥

P.S. Blogu dlužím ještě loňskou Makedonii a Albánii, vím, stydím, napravím, ale toto je čerstvé, takže mi to snad půjde rychleji. Pak se vrhnu zpětně na resty. Musím to stihnout než někam nastoupím do práce a moje pisálectví vezme za své. Vím, že mnozí na dokončení Makedonie a Albánie čekáte, že máte před sebou stejnou cestu, v tomto případě prosím mrkněte na můj IG (@blogzrzky) - tam je všechno, vždy den po dni, pěkně kompletní s fotkami a nejdůležitějšími informacemi. IG je jednoduché udržovat čerstvý.