sobota 21. prosince 2019

Logopedie / Tipy na logopedické knížky Vol. 1

Už je to téměř rok, co jsme s Klárkou začali chodit na logopedii. Tenkrát v pěti letech nemluvila sice dokonale, ale rozhodně se nejednalo o nějak významnou vadu řeči. Asi bych to ani sama od sebe neřešila, nicméně jsme na přelomu roku absolvovali screening školní zralosti, který naše školka pro rodiče "předškoláků" organizovala. My jsme tenkrát počítali s tím, že Klárka v září do školy nepůjde, nicméně screening jsme chtěli zažít. Vzešlo z toho pár bodů, jeden z nich bylo doporučení na logopedii. Upevnit sykavky, naučit se správně vyslovovat L, následně R a Ř. Našli jsme skvělou logopedku asi pět minut od našeho domu, paní, se kterou se potkáváme na procházce i na hřišti, paní, se kterou máme společné známé. Každé setkání tak bylo příjemné. Minimálně pro mě, Klárka sezení moc neprožívala, i když se za půl roku naučila to, co měla. Přišlo mi, že Klára na každém setkání informace jen absorbovala, největší práci jsme ale udělali doma. Na základě rad od logopedky, na základě pracovních materiálů, na základě snahy, trpělivosti a pravidelnosti. Minimálně ze začátku jsme spolu cvičily fakt každý den. Byl to náš společný vzácný čas ve dvou. Možná i toto pomohlo.


Logopedii si musíte prožít, nejsem oprávněná dávat někomu rady, abych tady za to náhodou nebyla ukamenována. Logopedie je fajn i pro rodiče. Když byl s Klárkou párkrát Chlupáč, logopedka si na něm docela smlsla, prej mluví děsně rychle. I já si na našich setkáních uvědomila mnoho věcí, na některé věci si dávám pozor a mnohem víc toho v mluvě slyším. Zjistila jsem třeba, že to, co mi dřív u Klárky přišlo jako normální "č", vůbec normální není. Po každém sezení si Klára odnesla nějaký pracovní list, pexeso, básničku, nebo třeba mandalu k vymalování. A tak jsem poznala spoustu bezvadných logopedických knížek a pracovních sešitů pro předškoláky, které vám tady postupně ukážu. Dnes začnu publikacemi z nakladatelství Portál, protože ten má logopedických publikací požehnaně, a logopedka z nich hodně čerpala.
 
Logopedické publikace jsou pro děti hodně důležité. Normálně je totiž cvičení moc nebaví, potřebují něco, co by je k domácím úkolům trochu namotivovalo. Střídání básniček, písniček, hravých úkolů, her typu pexeso nebo třeba hádanek je pro radost z učení důležité. Pro pokroky nezbytné.

Kdo tady má tykadla (Irena Klimková, Portál, 2016)
 
Kniha v měkké vazbě v sobě ukrývá velké množství jednoduchých vět s obrázky k nacvičování výslovnosti hlásek T, D, N, L. S těmito hláskami se začíná a jejich správná výslovnost je nutná k tvorbě problematických hlásek R a Ř. To byl náš případ. Na těchto větách jsme strávili hodně času, když už Klárka zvládala jednotlivá slova. Obrázky jsou jednoduché černobílé kresby, které si mohou děti "za odměnu" vybarvovat.




 
Logopedické hádanky (Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová, Portál, 2014)
 
Tyto veršované hádanky u nás měly snad největší úspěch. Baví je dodnes, asi hlavně proto, že se na vytváření veršů sami podílejí. Děti za pomocí doplňkových obrázků mají uhádnout, jaké slovo do věty doplnit, aby vznikl verš. Vzniknou tak kraťoučké úderné rýmy, které si děti snadno zapamatují. Kniha je tak hodně kreativní, zábavná, děti se učí vnímat kouzlo rýmu. A tím vším upevňují správnou výslovnost. Kniha je rozdělena přehledně podle procvičovaných hlásek. Dvouřádkové verše jsou mezistupněm mezi cvičením slova a básniček.




 
Kouká Mína do komína (Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová, Portál, 2013)
 
Logopedické říkanky pro děti, které už mají zmáknuté slovní cvičení a jednoduché verše. V knize sympatického čtvercového formátu jsou vtipné básničky na procvičování všech českých hlásek. Řazeny od jednodušších ke složitějším. U ilustrované básničky je vždy zvýrazněná procvičovaná hláska, příp. souhlásková skupina, a zároveň je zde vidět, které hlásky jsou z básničky vyloučeny. Pokud teda např. dítě procvičuje "L", ale nemá ještě zvládnuté "R", může si vybrat přesně takovou básničku, kde nenajdete "R" ani jedno.




 
Logopedické pohádky (Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová, Portál, 2016)
 
Pohádky, příběhy a vyprávění, to je poslední level k upevňování správné výslovnosti. Popisem obrázků a převyprávěním děje si děti nenásilně procvičí slova, obohatí slovní zásobu a častým povídáním je zafixují v řeči. V knize je 56 pohádek, kdy každá je zaměřená na jednu konkrétní hlásku. Příběhy jsou zhruba na dvě stránky, aby nebyly příliš složité k následné diskuzi. Knížka je určena pro předškoláky a mladší školáky, kteří si na ní mohou trénovat i první čtení. Navíc je moc hezky ilustrovaná.





Mimochodem, později se k našim domácím úkolům přidal Jakoubek, který loni mluvil ještě celkem "nedokonale". Cvičil s námi dobrovolně, bavilo ho to, hodně se snažil a u něj byly pokroky patrné dřív než u Klárky. Teď ve čtyřech má nádhernou výslovnost a podle učitelek ve školce "velmi sofistikovaný verbální projev." No jo, když pomineme všechna ta hovna a zadky, tak mluví celkem moudře :)
 
-
Tento článek vznikl na základě dlouhodobé spolupráce s nakladatelstvím Portál.

Žádné komentáře:

Okomentovat