sobota 7. července 2018

Pregnancy Essentials / Co skutečně potřebuju ve svém třetím těhotenství?

Každá jsme tak jiná. Tak jiná i v těch nejobyčejnějších potřebách. Myslím, že jsem ve své podstatě dost skromná, neutrácím za hlouposti, nemám plný botník a ze skříně spíš vyhazuju, než bych ji plnila. Nedělám to z nějakých vznešených ekologických důvodů ani kvůli globálním vyšším cílům, dělám to "sobecky" jen kvůli sobě. Nechci být zavalená. Nechci mít plnou skříň něčeho, co už stejně tři roky nenosím. Nechci mít skříňku v koupelně narvanou k prasknutí a litovat každé piksličky, kterou vyhodím, protože už je otevřená hrozně dlouho. Třídím, kompostuju, ale na zero waste jsem zatím líná. Nekupuju trvanlivé potraviny do zásoby. O mé osobní cestě k minimalismu už jsem psala. I proto jsem se rozhodla, že mé třetí těhotenství bude co nejvíc minimalistické. A stejně tak naše třetí miminko. Chuďátko :)
 

Je těžké sumarizovat těhotenské potřeby do jednoho všeobjímajícího článku, když jsme každá jiná. Proto tady pod líbivý nadpis sepisuju to, co skutečně potřebuju já. Není to doporučený nákupní seznam, je to jen skromný návod pro někoho, kdo se cítí podobně jako já. Po předchozích dvou těhotenstvích to člověk může trochu protřídit. A přehodnotit. Ne všechno je tak moc nutné, jak se kolem povídá.
 
Ovoce, zelenina
 
Tato obyčejnost je pro mě na prvním místě a bez pravidelného přísunu ovoce a zeleniny bych snad nepřežila první trimestr. Kousek mrkve nebo hrst borůvek mě dostávala přes celodenní nevolnosti a teď ve druhém trimestru, kdy mě začala pálit žáha, je jakýkoliv šťavnatý gram aspoň chvilkovým vysvobozením. Z nepochopitelného důvodu do sebe od začátku těhotenství nedostanu jiné smoothie než jahodové, snad na ně zase najedu po porodu. Smoothie mi totiž přijde jako ideální nástroj, jak do sebe vpravit poměrně velké množství zdravých látek najednou. O ovoci a zelenině, o přirozených vitamínech, o jejich významu pro těhotné tělo jsem toho v zimě dost četla, psala jsem pro jeden internetový magazín pár článků, bohužel teoreticky to ovládám líp než prakticky. Celkově je pro mě správné stravování hlavně teď ve třetím těhotenství velký oříšek, chtěla bych jíst pestré, vyvážené, zdravé jídlo, hodně zelené stravy, třikrát týdně rybu, ale... No, co vám budu povídat - nejím.

 
Vitamíny
 
Nejsem příznivcem komplexních vitamínových doplňků, nemám ráda barevné krabičky, které v sobě ukrývají bůhvíco. Nebojím se, že bych po nich nějak zásadně (teda zásadněji než teď :)) přibrala, nebo že by po nich miminko narostlo do obřích rozměrů (jak se ještě semtam píše). Prostě mám ráda jednoduché věci. Když chci céčko, koupím si céčko. Takže namísto louskání pidi písmen ve složení na hezké krabičce s vyretušovaným miminem, jsem si přečetla pár studií o tom, které vitamíny těhotné tělo fakt potřebuje. Je to jednoduché - kyselina listová, déčko a železo. Já jakožto silný masožravec (klidně i játrožravec) vyměnila tabletky železa za tabletky jódu.


Těhotenská přírodní kosmetika

Po prvních dvou těhotenstvích mám sice pořádnou diastázu, zato žádnou strii. Snad to bez nich doklepu i teď, naposledy. V prvním a druhém těhotenství jsem toho vyzkoušela dost, recenzi přípravků najdete na blogu - klik. Když jsem letos řešila, co na prevenci vzniku strií koupím, zjistila jsem, že český Saloos má moc pěknou těhotenskou řadu kosmetiky. Saloos splňuje všechno, co od kosmetiky čekám - přírodní složky, jednoduchost, český původ. Sada obsahuje čtyři produkty: olej na masáž hráze, což se hodí do samotného finále, prsní olej (před porodem a pro období kojení), voňavý sprchový olej a pěstící masážní olej jsou určené přímo na strie. Energizující žlutá barva je doslova pozitivní nabíječ!


Zázrak jménem Aniball

Po porodu s Jakubem jsem litovala, že jsem ho nezkusila. Ač byl můj druhý porod ve své podstatě hezký a celkem krátký (ve srovnání s prvním porodem to byla procházka růžovým sadem), skončila jsem s velkým poporodním poraněním.  A pokud existuje něco, co by tomu pomohlo předejít, chci to. Na veletrhu jsem si o Aniballu a o mých porodech popovídala přímo s paní zakladatelkou a shodly jsme se na tom, že při nácviku s balónkem nejde jen čistě o prevenci nepříjemných nástřihů a natržení. Jde hlavně o pochopení, jak ženské tělo při porodu funguje, jak a kdy zatlačit, jak poznat, co je zrovna potřeba, jak pracovat se svaly ve druhé době porodní. Já vlastně nevím, jestli jsem tlačila správně, jestli jsem si to nezpackala sama svou nevědomostí. Říkám si, že když "porod" natrénuju nanečisto s růžovým balónkem v klidu doma, nebudu v porodnici tak zaskočená. Budu víc věřit svému tělu, budu sebevědomější. Poddám se porodu a přestanu se soustředit, jestli to dělám dobře. S Aniballem se má začít v 36. týdnu, rozhodně vám pak popíšu svoje zkušenosti.


Těhotenské oblečení a podprsenky
 
Po Jakubovi jsem prodala těch svých pár těhotenských kousků, co jsem doma měla, a zatím jsem si na bazárku koupila jen jedny džínový kraťase. Mám ale pár osvědčených outfitů, které pojmou mé těhotenské tělo celkem dobře. Na podzim to už asi bez těhotenských riflí a trika nedám, dokud to ale jde, chci se obejít bez nákupu vyloženě těhotenského oblečení. Na co jsem ale rychle přesedlala hned zkraje těhotenství, byly podprsenky. Ty klasické mi začaly vadit a potřebovala jsem nějakou těhotenskou/a rovnou i kojící. Mám doma ještě jednu od Jožánka a jednu Carriwellku. Příjemné jsou mi i podprsenky sportovního střihu a nově jsem našla zálibu v typu bralette (Lindex, HM, Lidl), které jsou měkoučké a hezky sedí. Hlavně žádný kostice a pushupky :)

Zdroj: Google

Čaje (a taky káva)
 
Loni jsem si našla cestu k čajům. Ke svému oblíbenému černému s citronem jsem začala přikupovat sypané. Kromě ovocných beru všechno, nesnesu ale nic, kde figuruje ibišek a šípek. V těhotenství je ideální rooibos a honeybush, ve verzi ledového čaje mám ale stejně nejraději zelený a bílý v nějaké osvěžující "citrusové" variantě. No a těhotenství a kafé? Kromě prvního trimestru, kdy mi kafe nemohlo pod nos, a když si Chlupáč připravoval svůj šálek, odcházela jsem na balkon, už jsme spolu zase zadobře. Jsem spíš rituálový popíječ kávy, baví mě ty společné chvíle, které nám s mužem káva přináší. Máme kávovar, kupujeme zrnkovou kávu většinou z menších pražíren. Mám pocit, že kafe potřebuju, že mi nijak neškodí, takže jedno-dvě kapučína denně mívám. Pokud se kofeinu bojíte, nebo jste kávový závislák a potřebujete několik šálků denně, můžete zkusit třeba kapučíno z ristretta, nebo bezkofeinovou kávu Mamacoffee (kofein se z ní nedostává škaredými chemickými procesy, ale tzv. švýcarskou vodní cestou).

 
Ořechy. A čokoláda
 
Jsem mlsná. Hlavně teda první trimestr. Na to, jak mi bylo furt blbě, jsem měla furt hlad. Žrala bych pořád. Sice míň, ale nonstop. Každý den nezkrotná touha po kousku čokolády. Přečetla jsem si uklidňující články o pozitivním vlivu čokolády na všechno. Zjistila jsem, že mě místo Marsky celkem dobře uspokojí i pásek kvalitní vysokoprocentní čokolády. A oříšky všeho druhu. Nejraději teda ujídám dětem thajský kešu natural...
 
Zdroj: Google
 
Lněná semínka a maliníkový čaj
 
Tak daleko sice ještě nejsem, kouzelné lektvary ze lněného semínka a odvar z listu maliníku se konzumuje až pár týdnů před porodem, ale tenhle seznam by bez nich nebyl kompletní. Informace o těchto dvou pomocnících najdete na mém blogu ve článku Jak připravit tělo k porodu.

Zdroj: Google
 
♥ A co vy? Kolik toho potřebuje/potřebovalo vaše těhotné tělo a těhotenská mysl? ♥

6 komentářů:

  1. Jani, ja se neobesla bez neparfemovanyho deodorantu, protoze vsechny vonavky, spreje, parfemy mi zvedaly zaludek, a bez zelenyho jecmene :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavli, to chápu, ani v jednom těhotenství jsem nebyla schopná použít ani jeden parfém. Deodoranty jsem musela volit co nejvíc neutrální, takže obyčejná Nivea nebo Dove. Ty mi nevadí, všechno jiného jo :)

      Vymazat
  2. Pro mě byl Aniball nejlepší těhotenskou investicí :)Dcera měla 4 kg a porodila jsem bez poranění a můžu potvrdit to, co píšete - opravdu jsem věděla jak tlačit. Syn měl 4,4 a opět jsem neměla žádné poranění. Obě těhotenství jsem byla závislá na mandlích :) a čaji z Rossmannu -Sonne Africas. Přeji hezké těhotenství a rychlý a bezproblémový porod :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pozitivní zkušenost s Aniballem. Sama jsem zvědavá, mám s čím srovnávat :) Jo, mandle taky můžu, nejraději jen tak přírodní, nesolené a nepražené. Na čaj se mrknu :)))

      Vymazat
  3. A ještě malý dovětek ke cvičení s Aniballem -vše se po porodu"smrskne" do normálního stavu :))

    OdpovědětVymazat