středa 11. července 2018

Chorvatsko / Týden s dětmi u moře

Máme za sebou velmi klasicky pojatou dovolenou. Dovolenou, kterou ročně absolvuje tisíce Čechů, dovolenou, kterou si pamatuju z dětství i já. Dovolenou, kterou jsem jako děcko milovala, ale v dospělosti jsem se jí dobrovolně vzdala ve prospěch poněkud aktivnějších dobrodružství. I tak ale musím přiznat, že jsem pořád ten stejný vodní živel jako kdysi, člověk, který neumí plavat, aniž by se celý potopil, člověk, který i v pětatřiceti dělá ve vodě stojky a kotrmelce. Teď teda s tím pupkem neé. Ač má dovolená v Chorvatsku své mouchy, zemi jako takovou mám hrozně ráda. Za prvé: je to Balkán. Za druhé: to moře! Za třetí: je to Balkán :) Takže hrdě sdílím příspěvky pod hashtagem #cesivchorvatsku. Má to totiž pořád to svoje kouzlo.

Když se změní konstelace

Původní plán na léto byl jiný. V zimě jsme začali plánovat Albánii a Makedonii. Případně Rumunsko. Jenže pak jsem otěhotněla a na takovou cestu už jsem neměla koule. Někam jsme ale chtěli. V Neapoli jsme se dohodli, že pokud to mé těhotenství dovolí, dáme koncem června ještě jednu dovolenou u moře. Vyloženě odpočinkovou, aby si děti užily vodu a my vypadli. Nechávali jsme to na poslední chvíli a ještě tři dny před odjezdem jsme vlastně nevěděli, kam pojedeme. Jestli frkneme letecky nějaký last minute, nebo zajedeme autem do Chorvatska. Lákalo nás oboje, nakonec zvítězila volnost nad bazénem s all inclusive.

Autem Brno - Srima

Dlouho jsme vybírali lokalitu. Chtěli jsme něco do 8 hodin z Brna. Plus pláže vhodné pro děti. Teď bylo ale nějaký divný počasí nad celým středomořím a my jsme bedlivě sledovali předpovědi. Vzhledem k počasí jsme nakonec povolili uzdu a rozhodli se jet o něco jižněji. Až k Šibeniku. Malá obec Srima, takové sympatické předměstí města Vodice. Podle GPS čistý čas 8:51. Jeli jsme přes Slovensko a Maďarsko (Brno - Bratislava - Csorna - Szombathely - Letenye - Varaždin - Zagreb - Karlovac - Vodice). Slovenskou i Maďarskou známku jsme měli koupenou přes internet, takže žádné lepení skla, v Chorvatsku se platí mýtné za jednotlivé dálniční úseky. Nutný pas. Obě dvě cesty jsme zvládli s jedinou cca 45 minutovou přestávkou. Děti dobrý, chvilkama spaly, pak hodně jedly a koukaly do knížek nebo na pohádky. Co se týče komfortu dětí v autě (a tím pádem i rodičů) důležitá je částečná samoobslužnost - aby měly dostatek věcí ve svém dosahu - a klimatická pohoda. V tom máme už několikátou cestu jasno - Klárka s Kubou jsou na cesty oblečení v merinu Crawler a ani po 10 hodinách v autě nejsou zpocení. Obecné tipy na cestování s dětmi autem najdete ve starších článcích - cestování s dětmi, nevolnost & únava,  cestovatelské tipy. Přes noc nejezdíme, vyrážíme vždycky kolem 4. hodiny ranní.

Baby-friendly ubytování blízko moře

Hledali jsme přes booking.com a nejvíc se nám líbilo ubytování v apartmánovém domě se zahradou Villa Dolce Vita. Hezké hodnocení, fajn cena, balkón, parkování a blízkost pláže. Předčilo naše očekávání. Ve velké vile je k dispozici 5 apartmánů a jeden zahradní domek, my bydleli přímo v domě, v přízemí s balkonem s výhledem do zahrady. Zahrada byla jednoznačně nejsilnější stránkou celého pobytu - velká, zelená, plná středomořských rostlin, míst k posezení a poležení, dostatek stínu, zahradní sprcha a asi 6 želviček. To byla atrakce číslo jedna, takže když jsme nebyli na pláži, Klárka s Kubíkem lítali po zahradě, krmili želvy a hráli si. Úžasní majitelé jako z filmu: chorvatský švihák a prudce elegantní Francouzka. Několikrát nám přinesli čerstvé fíky nebo cukety. Nejslabším místem celé dovolené byli komáři, nikdy v životě jsem jich tolik nezažila a ze štípanců se dostáváme dodnes. Večerní posezení venku teda nehrozilo.

Pláž s modrou vlajkou

Jedním z našich hlavních kritérií byla blízkost pláže. Chtěli jsme pláž do 100 m od hotelu. To se nám povedlo a cesta po rovince nám s loudavými dětmi a plnýma rukama zabrala maximálně 5 minut. Srima na rozdíl od mně tolik známé Bašce a Brele neleží v kopci, takže všechno bez schodů, což je pro děti super. Vše je bezvadně sjízdné i s kočárkem. Pláží je v okolí hodně, všechny byly čisté a upravené. Vybavené lehátky a slunečníky, sprchami (2 Kn za minutu). Většinou byly pláže oblázkové, někde taková ta drť podobná makadamu. Ježci byli sesbíraní, sem tam člověk nějakého zahlídl na kameni při skalách. Do vody jsme zvládali bez bot, ale spousta lidí boty do vody měla. Nejvíc nám vyhovovala malá plážička v zátoce nejblíž našeho ubytování. Na břehu sice kamínky - ráj pro Jakuba, ale ve vodě po půl metru jemný šedý písek. Velice pozvolný vstup, mělká voda, víc vyhřátá než na jiných plážích, ideální pro děti a vodní radovánky - házení balónem nebo talířem. Plavec musel překonat několik desítek metrů mělčiny, než se dostal do hloubky. Hned vedle této pláže je dokonce pláž s modrou vlajkou, což značí vysokou čistotu vody, dobrou práci s odpady, vybavenost a bezbariérovost.

Vyžití pro děti

I když je Srima poklidná osada vzdálená 2 km od rušného přístavu Vodice, s dětmi se tady nudit nebudete. Přímo na pláži jsou trampolíny, moc pěkné a dobře vybavené dětské hřiště, pískoviště, betonový plac na fotbal a basket, stánky s občerstvením a zmrzlinou. Dostatek kaváren pro rodiče :) Srima je s Vodicemi propojená "promenádou", každý večer tady v sezóně jezdí vláček (obousměrná jízdenka Srima - Vodice 70 Kn na osobu).

Výlet do národního parku Krka

Když jsme přijeli, zrovna se lámalo počasí. Po pár propršených a chladných dnech se dělalo hezky, ale i tak vypadal náš první den u Jadranu spíš jako u Baltu. Fučelo, poprchalo. Tak jsme využili situace a druhý den jsme udělali výlet do blízkého národního parku Krka. Půl hodina jízdy autem přes Šibenik. Národní park o rozloze 109 km² je bezpochyby kouzelným místem, kam bych se ráda vrátila. Ale ty tisíce turistů, kteří půjdou na procházku přírodními krásami s vámi, vám budou kazit dojem. I když jsme tady ještě nebyli v plné sezóně, davy byly neskutečné. Prakticky celou dobu jsme šli v lajně, udělat hezkou fotku bez stovek turistů bylo prakticky nemožné, natožpak vychutnat si tu mystickou atmosféru místa. Když to všechno pominu, děti si tento výlet hodně užily. Z parkoviště (Lozovac) nás svezli autobusem přímo ke vstupu do NP, odkud se pěšky pokračovalo po systému lávek a dřevěných chodníčků kolem jezer a vodopádů. Kolem vás plují ryby, poletují vážky a kuňkají žáby. Hlavní naučná stezka dlouhá cca 2 km vede kolem vodopádu Skradinski buk a z velké části je sjízdná i kočárkem (na jednom místě jsou schody, které je potřeba objet). Na konci této stezky se můžete vykoupat pod vodopádem. Pro malé děti je tam ale nevhodný přístup, takže se brouzdaly jen v jakémsi potůčku. Vstupné za dospělého je v sezóně (červenec, srpen) 200 Kn, duben - červen 110 Kn. Děti do 7 let zdarma. V této ceně je i velké parkoviště. Druhý vstup do parku je ještě z města Skradin, odkud můžete za cenu jednoho vstupného vyjet na loďce ke Skradinski buk. Pokud zbyde čas, můžete se podívat i do kláštera na ostrově Visovac.

Do Chorvatska budu vždycky jezdit ráda. I když mi přijde předražené a přeplněné turisty, pořád je mi sympatické. Spousta původních obyvatel se turismem úplně zkazit nenechala a pořád to jsou příjemní lidé, kteří vás obejmou na přivítanou a políbí na rozloučenou. Mám ráda všechny ty olivové háje nad vesnicemi, políčka obehnaná kamennými zdmi, kozy šplhající po kamenech, fíkovníky a vavříny. Líbí se mi země, kde se po ulicích potulují spíš kočky než psi. Mám ráda, když při usínání slyším šumět moře a cvrkat cikády. Líbí se mi, že se nepotím, i když je horko. Miluju vzduch prosycený solí a grilovanými olihněmi. Pro někoho může být Chorvatsko nuda, já to tady mám ale ráda ♥