Moc jsem v to nedoufala, Kláru jsem v té době považovala stále za miminko, ještě jsem ji kojila, nemluvila, na dudlíčku byla pevně závislá a nočník byl jen ozdoba na našem záchodě. Ale hledala jsem nějaké kroužky, kam bychom pravidelně docházely, a Montessori centrum mi v tu dobu přišlo jako nejlepší volba (zároveň jsme ještě chodily do dvou dětských kroužků, tam je to ale jen o pohybu a zpěvu).
Pokud jste úplný laik a chcete vědět, v čem Montessori matoda spočívá, mrkněte třeba sem.
Klárka mě od začátku překvapila, připravené prostředí se jí líbilo, rychle pochopila základní principy, sedla jí i lektorka a každá lekce nám utekla jako voda. Já jsem ocenila hlavně neobvyklé pomůcky na hraní, které každému dokazují, jak jednoduché a běžné věci dokáží dítě zaujmout. Naše centrum v Brně disponuje opravdu obrovským množstvím těchto pomůcek - hlavně dřevěných vkládaček, skládaček apod. pro nejmenší, což jsme ocenili převážně v začátku. Teď ke konci už si Klára vyzkoušela všechno, včetně mokrých aktivit, úklidových činností, třídění, apod.
Takto nějak by měla vypadat Montessori učebna
Jak u nás lekce probíhaly?
- Po příchodu nás čekala šatna, zde byste měli děti vést k samostatnosti při převlíkání a skládání svých věcí.
- Po vstupu do "herny" každé dítě navštíví koupelnu, kde si ve výškově přizpůsobeném umývadle samo umyje ruce a utře je. Pro starší děti jsou k dispozici nočníky, prkýnka a malé záchody.
- Poté přesun do jídelny/kuchyňky, kde si dítě vybere místo u nízkého stolu, samo si přinese prostírání, může si samo nalít čaj nebo vodu, proběhne svačina. Dítě po sobě samo uklízí, za pomoci rodičů umyje nádobí a roztřídí odpad.
- Pak následuje cca 45 minut práce s pomůckami, dítě si samo vybere, s čím chce pracovat, to si odnese na svůj koberec, což je jeho hrací plocha, až s pomůckou skončí, musí ji vrátit na své místo v polici.
- Když zazní zvonečky, dítě se může přesunout na koberec s elipsou, kde probíhají lektorkou organizované aktivity, vždy zaměřené na nějaké téma (Země, Ovoce&Zelenina, Zvířata), zpívá se, probíhají nějaké pohybové činnosti.
- V úplném závěru zaznívá "zvonkohra", při které se děti učí rozeznávat různé tóny.
Příklad pomůcek
Aktivity se zaměřením na praktický život
Co nám Montessori dalo?
Klára se doposud neumí sama obléct, snaží se o to, ale opravdu jí to ještě nejde, skládání oblečení také ne. Občas se jí podaří něco vysvléct :) Perfektně se tam naučila pravidlo, že po příchodu domů se musí umýt ruce. To funguje většinou na jedničku. Je schopná se základně obsloužit v kuchyni - přinést a odnést nějaké věci, vyhodit věci do odpadkového koše. Někdy si je schopná po sobě uklidit hračky, ale s tím jí většinou pomáhám. Naučila se aktivity s přiřazováním a tříděním, pochopila princip "stejný obrázek/předmět". Mně Montessori srovnalo nějaké věci v hlavě, se kterými jsem si předtím nebyla jistá. Často jsem konzultovala s lektorkou naše problémy a krizové situace (půjčování hraček jiným dětem, resp. dělení se o něco, záchvaty vzteku, aj.), vždycky mi pomohla a já si tak ujasnila, kterým směrem moje výchova půjde.
Montessori ale určitě není pro každého. Má svůj řád a svá pravidla. Pokud nejste ten typ, nebude se vám tam líbit. Hodně to záleží i na lektorce a jejím přístupu. Jsou lektorky, které lpí například na tom, aby boty v šatně směřovaly tam, kam mají. My jsme měli štěstí na ne tolik striktní lektorku, což mi úplně vyhovovalo. V Montessori k dětem přistupujete jako k osobnostem, plně je respektujete. Vedete jej k samostatnosti, dítě si samo rozhoduje, s čím, kde, kdy a jak si bude hrát. Tím mu dáte najevo svoji úctu, když necháte rozhodování na něm.
Celkově hodnotím první půlrok více než kladně a pokud nám v září druhé miminko dovolí, budeme navštěvovat i další kurz. Pokud nedovolí a z nějakého důvodu to nepůjde, budu se soustředit na montessori aktivity doma. Například na Pinterestu najdete stovky inspirací nebo třeba na stránkách Montessoridoma.
Montessori sa mi paci,hoci u nas,ani v blizkom okoli nie je ziaden podobny kruzok,alebo herna,rada sa inspirujem na internete a pripravujem pre dcerku aktivity doma,alebo vonku. Snazim sa odpozorovat jej senzitivne obdobia,k comu prave inklinuje a k tomu ju vies,podporovat a rozvijat. Nie vzdy sa uplne trafim,ale zvacsa ano,co ma tesi. U dcerky som si vsimla,ze sa striedaju obdobia rozvoja hrubej a jemnej motoriky. Ked si akurat frci na hrubej motorike,tak ju zvacsa sedavymi aktivitami nezaujmem. Ako napriklad teraz. Len by chodila a liezla niekam na nabytok,vonku na kazdy plot,lavicku atd. Uf,uz sa tesim,kedy zas trosku pride klud a budeme zas viac trenovat prstiky a hlavicku :-)
OdpovědětVymazatLuci, máš pravdu a teda klobouk dolů. Já pro Kláru připravuju strašně málo těchto aktivit a tolik jsem měla plánů! Hodně času trávíme venku, kde to miluje ze všeho nejvíc a pak nějak na aktivity doma nezbývá moc času...
OdpovědětVymazatTo my tiez,byvame v dome,mame velky dvor,hojdacku,pieskovisko,zahradu s drobnym ovocim,ktore momentalne neustale oberame,sliepky,zbierame vajicka,krmime,je toho tolko na objavovanie! Ale ked prsi,alebo su sialene horucavy,nedavno bola dcerka chora,tak sme doma. A doma je nuda,stale len ukazuje na okno,snazi sa vyjst na balkon,tak sa snazim pre nu vzdy vymysliet nieco zaujimave. Klasickych hraciek moc nemame a ani ju velmi nebavia. Jasne ze to niekedy skonci aj pri DuckTV no ale snazim sa! :-D btw. dakujem za knizku,uz sa tesim,ked sa do nej pustim!
VymazatDomek závidím, zahrada je pro děti super místo k objevování... DuckTV u nás taky jednu dobu frčelo, teď už ji to vůbec nebaví, ale má zas jiné favority a bohužel se bez nich skoro žádný den na chvilku neobejdeme, hlavně večer, když už je unavená po celém dni, kdy lítá po venku :) P.S. jsem ráda, že kniha dorazila, chtěla jsem se zrovna zeptat, užij si ji :)
VymazatBylo by možné doplnit informaci, kterou hernu jste v Brně navštěvovali.
OdpovědětVymazatDěkuji
Helena
Heleno, chodíme do Montessori centra v Řečkovicích na Ječné.
VymazatA ještě stále tam chodíme, tentokrát s oběma :) Tady je novější článek: http://www.blogzrzky.cz/2016/12/montessori-se-dvema-detmi-3-vanocni.html
Vymazat