středa 25. července 2018

Po Česku / Rodinná dovolená v Liberci

Přiznávám, že s cestováním po Česku s dětmi máme velké resty. Mám takové osobní předsevzetí (a já předsevzetí vyloženě nesnáším): aspoň jedna menší dovolená v naší zemi ročně. Letos jsem vybírala tento český cíl já. Pro spoustu lidí možná dost překvapivě, nicméně jsem zvolila Liberec. Liberec, jako místo, které je po čertech daleko od Brna :) Místo, kde jsme nikdy nebyli. A tak jsme vůbec nevěděli, do čeho jdeme. Ale zpětně můžu jen potvrdit, že Liberec je skvělá volba pro příjemnou dovolenou s dětmi. Samotné město nabízí obrovské možnosti indoor i outdoor zábavy pro celou rodinu a neskutečně pěknou okolní přírodu Jizerských hor. Já po čtyřech dnech strávených v severních Čechách tak trochu závidím Liberečanům to jejich sympatické zelené město.

Baby-friendly ubytování v Liberci

Tady jsme nemohli vybrat lépe. Nejsme příznivci velkých hotelů, vždycky raději volíme něco menšího a přívětivějšího k dětem. Klárka s Kubíkem na ubytování v Apartmá SunGarden vzpomínají dodnes. Tento rodinný penzion ve vilové čtvrti dokonale skloubil to, co jsme zrovna potřebovali - jednak blízkost centra, kde jsme měli v plánu nějaké aktivity, tak klid a blízkost přírody. 10 vybavených apartmánů, soukromé parkoviště, uzavřený areál, velká zahrada s posezením, grily a dvěma dětskými hřišti, přilehlý EKOPark, ale hlavně velice příjemný a ochotný personál. Každé ráno bohatá snídaně na pokoj, volná permanentka do ZOO k zapůjčení, volný vstup do EKOParku. Moc jsme ocenili perfektně zpracovaný informační materiál na pokoji, kde bylo všechno. Restaurace, obchody, tipy na výlety, informace o městě... Kdyby něco podobného zpracoval každý hoteliér, ušetřil by ubytovaným mnoho otázek a ztraceného času. Kdyby navíc majitel penzionu zbudoval v místě nějakou menší restauraci, byla by to značka ideál. Daň za všechny ty klady výše je cena, která může spoustu lidí od pobytu odradit.

♥ Tááák dobře se mi tady spalo, což se mi vlastně mimo domov vůbec nestává. A ani děti za námi zcela výjimečně v noci nelezly ♥

EKOPark

Přímo uprostřed města vznikla hotová zelená oáza se zajímavým příběhem. Příběh lidí, kteří si splnili svůj sen, příběh o jednom velkém zanedbaném pozemku, příběh o nekonečných možnostech přírodní zábavy. Nebudu tady rozepisovat sáhodlouze celou "teorii", tu si můžete přečíst přímo na stránkách libereckého EKOParku. Pro mě (a pro mé děti) bylo toto místo ideálním způsobem, jak smysluplně strávit volný čas. Byli jsme v přírodě, ale aktivity jsem nemusela pro děti vymýšlet sama, byly jakoby na míru připravené všem s otevřenou myslí. Když jsme překonali nekonečnou stovku schodů, které vedou z penzionu do rokle, byli jsme jako v ráji. Blátivá kuchyňka, vodní aktivity, venkovní posilovna, zastíněné pískoviště, chýše s tvořivými dílničkami, barefoot stezka, přírodní bludiště, blátivá stezka, kontaktní minizoo, koutky s dřevěnými hrami, strašidelná chýše, dětská zahrádka, přírodní domečky... To všechno zkrášlené o hmyzí hotely, knihobudky, vyřezávané sochy, informační cedulky, spoustu míst k odpočinku. Mohli bychom sem chodit týden v kuse a pořád by nás to bavilo. Místo je i "architektonicky" unikátní - v tom stejném svahu, jako je již zmíněných 100 schodů, se nachází četné vyhlídkové terasy na stromech, houpací sítě, kavárna v korunách stromů, přírodní skandinávské wellness. Nádherné a klidné místo pro děti i dospělé. Konceptem a myšlenkou mi velice vzdáleně připomíná brněnskou Otevřenou zahradu, ale rozhodně víc zaměřenou na děti.

♥ Rozhodně doporučuju zúčastnit se rodinné dobrodružné hry EKOParkem za pokladem. Zaplatíte
50 Kč a dostanete hezky zpracovaný herní plán s příběhem o zachráněném lese, mapou
a 18 indiciemi. Kvalitně připravená hra, kdy po EKOParku hledáte zašifrovaná písmena do tajenky. Není to hra jen pro děti. Rozhodně se zapojte celá rodina, je kouzelné spolupracovat, přemýšlet i lézt po kolenou a hledat zatoulaná dřevěná kolečka ♥

ZOO a botanická zahrada

Myslím, že ZOO je s dětmi nutnost. Letos jsme navíc nebyli ani v té naší brněnské, tak byli Klára s Jakubem natěšení. A já zoologickou vlastně taky nikdy nepohrdnu. Ta liberecká je vůbec nejstarší v Česku a je příjemná rozlohou, která děti úplně neodrovná. Největším tahákem jsou bezpochyby bílí tygři. Samozřejmě, že nejsilnějším zážitkem pro naše děcka byla kontaktní zoo s kozami, které mi šly po břichu, Kuba se jich doslova hystericky bál a Klára se s nimi učila komunikovat. Pokud vám vyjde čas, navštivte i přilehlou botanickou zahradu.

♥ Z oficiálních expozic musím vyzdvihnout tu s lachtany. Lachtany můžete v bazénku pozorovat jednak z chodníku, ale můžete taky sejít pár schodů k prosklené stěně a nechat se oblbovat jejich hravými vtípky ♥

Centrum Liberce pro rodiny

Bylo fajn, že když jsme byli zrovna v Liberci, probíhalo před libereckou radnicí "kulturní léto na náměstí". Je to asi zvykem ve všech větších městech, nám to tady přišlo vhod, jako zajímavé zpestření jinak přírodního programu. Poslechli jsme si nějaké koncerty, zatímco si děti hrály v bílém písku, a v sobotu se tady dokonce konalo loutkové divadlo pro děti (v podání Naivního divadla Liberec). Každý prázdninový pátek můžete s dětmi absolvovat podvečerní prohlídku města. Je to nenáročný asi hodinový okruh po největších zajímavostech. Pro mě to bylo zajímavé, ale naše děti jsou na historii asi ještě malé, moc je to nenadchlo, kromě samotného závěru, kdy jsme před radnicí potkali rytíře Rolanda. Ten to s dětmi uměl.

♥ Hezky zpracovaná pátrací hra zhruba na hodinu pro rodiny s dětmi centrem Liberce je "Pátrání libereckého rytíře Rolanda". Mapu s legendou si můžete vyzvednout buďto v infocentru, nebo můžete využít interaktivního zadání tady

Kabinkou na Ještěd

Dominanta města, na kterou jsem se moc těšila. Na tento výlet jsme si počkali celé tři dny, protože jsme vyhlíželi opravdu slunečné a jasné počasí. Bohužel jsme na Ještěd neměli tolik času, kolik by si zasloužil. Cílem bylo vyjet nahoru, udělat krátký piknik a pak zase dolů kabinkovou lanovkou, na což se zase těšily děti. Pokud jedete z Liberce autem a chcete podniknout jen tento nenáročný výlet jako my, hledejte parking s označením P1. Nebylo to moc dobře značené a my ho cestou minuli a frčeli jsme dál. Zbytečná zajížďka. Ještěd je unikátní stavba, která v sobě šikovně a nadčasově kloubí funkci televizního vysílače, hotelu a restaurace. Stavba z roku 1973 se v roce 2000 stala stavbou století v české architektuře. Kabinovou visutou lanovku provozují ČD a je druhá nejstarší v ČR.

Nahoře si můžete půjčit koloběžky a odvážní můžou frčet dolů na dvou kolech. Já bych to asi nedala ♥

Výlet do Bedřichova za Mravenčí stezkou

20 minut jízdy autem z Liberce. Krásná příroda Jizerských hor nabízí kromě lyžování, cyklovýletů a turistiky i mnohé aktivity pro děti. Vybrali jsme si nejméně náročnou naučnou trasu s názvem Mravenčí stezka. V informačním centru Bedřichova jsme si vyzvedli mapu s tajenkou (můžete si ji stáhnout i na stránkách města) a vydali jsme se z centrálního parkoviště směrem do lesa na rozhlednu Královka. Stezka vede udržovanou lesní cestou, je dlouhá asi 1,5 kilometru a příjemně utíká díky dřevěným sochám zvířat a borůvkám všude kolem. Viděla jsem tady i několik kočárků, takže to jde. Právě tyto vyřezávané sochy děti seznámí s místní faunou a na některých informačních cedulkách se ukrývají písmena do tajenky. Musím říct, že cíl na Královce je pro děti velmi strategický. Před rozhlednou se nachází snad nejhezčí venkovní hřiště, jaké jsem kdy viděla. Motivace byla veliká a za správně vyluštěnou tajenku navíc Klárka s Kubou dostali dobrou malinovou šťávu.

♥ Kdyby vám tato zvířecí stezka nestačila, můžete se od centrálního parkoviště vydat ještě opačným směrem a po 1 km objevit tajemství bedřichovského viklanu. Nejnovější stezka pro děti se jmenuje "Modré putování za zázračnou vodou" a informace k ní dostanete taky v bedřichovském infocentru ♥

Jizerky pro děti

My jsme už víc času neměli, ale pokud se do této oblasti vrátíme, ráda bych s dětmi absolvovala turistickou hru s názvem "Tajemná místa Jizerských hor". Osm míst, osm příběhů, osm putování, osm tipů na výlety, osm otisků známek a víla Izerína. Tato myšlenka oživování tradic, lokálních pověstí a místních povídaček se mi moc líbí.

Zdroj: Google

♥ Existuje i kniha o víle Izeríně, taková místopisná pohádka pro všechny generace, třeba zaujme ♥

Když v Liberci prší - tipy na vnitřní zábavu

S deštěm jsme nepočítali. No jako počítali, protože severní Čechy, ale mysleli jsme, že nějakou tu přeháňku zvládneme s pláštěnkou. Jenže ono pršelo celý první den den, hustě, nepřetržitě. Ne tak neškodně, jak jsme zvyklí na jižní Moravě :) Celé čtyři dny jsme chtěli strávit venku, v přírodě a ve městě. Žádná echt komerční zábava pod střechou. Jenže jsme nakonec museli a z mnoha možností jsme vybrali DinoPark. Asi proto, že jsme v žádném nikdy nebyli a děti ty velký potvory celkem berou. Udělali jsme dobře, hlavně Kuba byl naprosto nadšený a chtěl tam chodit i každý další den. Ve 4D kině jsme s Jakoubkem byli třikrát.

♥ Další tipy na indoor zábavu v Liberci - vědecká zábavní centra iQPARK & iQLANDIA, areál ve stylu staročeské pouti Lunapark, Muzeum kostek

Kde se v Liberci vykoupat

Nejznámější (na můj vkus ale až příliš kýčovitý, kde bych si asi moc neodpočala) je bezesporu Aquapark Babylon, který to jistí za jakéhokoliv počasí. Tematický vodní svět ve stylu Julese Verna by bezpochyby udělal mé děti šťastnými :) V létě se asi líp vykoupete na koupališti Sluníčko, nebo Vápenka, staro-nově i na Lesním koupališti.

Dětská hřiště

Hned vedle ZOO v Lidových sadech najdete velké (a placené) hřiště bohaté na atrakce Dětský koutek. U našich dětí teď hodně frčí různá dopravní hřiště. Chlupáč byl první den na krásném dětském hřišti za Homecredit Arénou, zatímco já vybírala šátek pro miminko u Loktu She. Šikovný přehled ostatních hřišť najdete tady.

Restaurace s dětským koutkem

Tuhle restauraci nám doporučovali snad všichni, kdo mohli, takže předávám tip dál. Restaurace ZOO1320 je krásná z hlediska designu, má fajn zázemí pro děti a dobře tady vaří i polední menu.

12 komentářů:

1. To je krasne shrnuti! Jsem z Liberce a to mesto miluju, ale osud tomu chtel jinak a je ze me mama prazanda... do Liberce s dcerou jezdime za prarodici jak nejcasteji to jde. Pac to je mesto velikosti tak akorat. Po centru a nejdulezitejsich vecech se lze dopravovat prakticky pesky, ale pri tom nic zasadniho tu nechybi, je tu veskere zazemi a ta blizkost prirody! A diky za tipy na stezky v Bedrichove, zatim jsem cilene nic nevyhledavala a urcite vyuziju ;)

Odpovědi
    1. Hani, děkuju ♥ Jsem až překvapená, kolik čtenářek se mi ozvalo, že jsou z Liberce. Tak to byl asi osud ta naše cesta :) Mně se taky líbila ta "šikovná" velikost, všechno po ruce, levné parkování i poměrně v centru, hodně zeleně. A to okolí ♥ Moc mě mrzí, že jsme na Bedřichov neměli moc času, bylo tam nádherně. Moc doporučuju. A zdravím!

Vymazat
  2. Diky za tipy. V Liberci jsem byla jen parkrat na skok, ale vzdy se mi libilo. Tipy pro deti rozhodne za dva roky vyuzijeme. Tesim se az budu krasy Ceska ukazovat detem a sama se zase vratim k oblibene vlastivede.

Mimochodem, naucna stezka s drevenymi zviraty a minihristatky je pekna u Vranova. Zacina kousek za lesni skolkou.

Martina

Odpovědi
    1. Martino, rozhodně s dětmi pak Liberec navštivte. I když mám pocit, že hodně měst/obcí se teď poslední dobou snaží něco pro rodiny vymýšlet a jsem moc ráda, že se často jedná o krásné přírodní věci.
      Myslíte Vranov tady na severu Brna? Díky, vydáme se tam ♥

Vymazat
  3. Ahoj, jsem taky z Liberce a miluju to tam, ackoliv ted jsme presidlili do Prahy :) jinak doplnim... uplne jste zapomnela na klasicky liberecky bazen. Je daleko lepsi nez aquapark :) a liberecka ZOO je nejstarsi ve stredni Evrope! Jinak Jizerky miluju a rada se tam vracim, akorat kvuli nedisciplinovanym cyklistum uz to neni co byvalo.. a je skoda, ze pani radni dali prednost obalkam pred zachovanim puvodni architektury a centrum zmrvili podivnyma obchodnima skatulema. Puvodni Obxhodni dum Jested, ktery stal na Fugnerce a byl navrzen Karlem Hubackem (architekt Jestedu) byl úžasný a posledni stavba navrzena psychology.. jsem rada, ze se vam tam libilo... btw zakladatelka Loktu sche je ma kamaradka :) Lucka

Odpovědi
    1. Milá Lucko, děkuju za doplnění, je fakt, že na bazén jsem zapomněla, i když vím, že tam je :) Jizerky jsou opravdu cyklisticky profláknuté a pokaždé, když se v přírodě masivně rozmnoží něco "lidského" je to peklo. Bohužel, lidi nezměníme...
      Loktu She je skvělý počin, jsem nadšená a v jejich dílně jsem si přišla jako v ráji :) A jsem zvědavá, jestli skončím jen u jednoho šátku :D
      Zdravím, Jana

Vymazat
  4. Tak, tohle je krásný článek z Liberce. Hledala jsem informace o ekoparku, plánujeme tam příští týden zajít se synem a hledala jsem zkušenosti, rozhodně jste mě přesvědčila, abych tam vyrazila.

Odpovědi
    1. Aneto, moc vam dekuju, presne proto tyhle tipy pisu. Uzijte si to, snad se tam sami jeste vratime.

Vymazat
  5. To vypadá vážně skvěle! My se chystáme s kámoškou na jaře na Jěštěd. Na internetu jsem našla tohle zajímavé ubytování v korunách stromů . Strašně se na to těším, něco jsem si o tom četla a vypadá to fakt zajímavě. Ten domeček vypadá fakt krásně a luxusně, tak jsem zvědavá, jak se nám tam bude pár dní bydlet!

Odpovědi
    1. Toto ubytování bude super, chatky v korunách stromů mají své kouzlo. Nás zatím vždycky odradila cena. Ale kdybych to dostala darem, byla bych nadšená :) Užijte si to.

Vymazat
  6. Ahojky. To vypadá moc krásně. My právě plánovali buď do Česka a nebo do Maďarska máte s Maďarskem někdo zkušenosti? :) Budu ráda za rady.

Odpovědi
    1. Hezký den, my zatím máme s Maďarskem jen tranzitní zkušenost. Plus samozřejmě Budapešť, která je "must-see", ale pokud by mě někdo pozval do vašeho hotelu, ráda o něm napíšu :D