čtvrtek 29. září 2016

Dovolená s dětmi / Tři dny na Valašsku

Aneb krátká podzimní dovolená na Valachoch, jak bych řekla po našem. Já totiž pocházím z vesnice na Slovácku a Valašsko je mi teda blízké. Aspoň geograficky. Tak moc blízké, že jsem tam nikdy pořádně nebyla. Až teď se svojí rodinou a i tak to bylo vlastně omylem. Já totiž na mateřské asi už trochu blbnu, protože jsem hledala ubytování v Beskydech až jsem nakonec bookla penzion ve vesnici Pulčín. A to moc Beskydy nejsou. Podhůří Beskyd možná. Trochu. Prostě Valašsko. Chlupáč to skousl bez řečí a v pondělí ráno jsme vyrazili. Strávili jsme tři úžasné dny uprostřed nedotčené přírody. Kdybych někdy kupovala chalupu, koupila bych ji někde tady, tak moc jsem si to tam zamilovala. Nekomerční, neokoukané, tiché, srdečné, sympaticky prosté. Lesy, kopečky, louky, pastviny, dřevěná stavení, všude spousta pasoucích se zvířat.

Ubytovaní jsme byli ve čtyřapartmánovém penzionu se saunou, venkovním posezením s grilem a dětským hřištěm. Náš apartmán byl velkoryse prostorný, kromě kuchyně a velké koupelny měl i dvě ložnice, což jsme brali s Chlupáčem jako velké plus. Sbalili jsme noťas s filmy na večery a těšili se, jak se aspoň část noci vyspíme bez děcek. Skončilo to tak, že jsme stejně spali všichni čtyři na hromadě :)

Chalupa se 4 samostatnými apartmány se nachází na okraji vesnice Pulčín, ve svahu s krásným výhledem do přírody. Ač je dostupná autem, leží na velmi málo frekventované úzké asfaltce, takže vás nebude rušit hluk dopravy. Malé parkoviště je přímo před budovou. Majitelé v chalupě nebydlí, máte tedy zaručeno příjemné soukromí. Apartmán má 50 m2 a je opravdu prostorný. Obytná místnost s manželskou postelí, rozkládacím gaučem a jídelním stolem je největší. Druhý pokojík s patrovou postelí ubytuje další dvě osoby. Plně vybavená kuchyň v hale. Velká koupelna se sprchovým koutem a toaletou. Na žádost nám byla zapůjčena dětská postýlka. U penzionu najdete sympatické zázemí pro rodinnou dovolenou. Na vybudovaných terasách si děti mohou pohrát na hřišti se skluzavkou a houpačkou, vy zatím můžete ugrilovat maso v jednom z venkovních krbů, nebo jen tak příjemně posedět u otevřeného ohniště. Pokud budete mít chuť, můžete využít soukromého wellness v přízemí penzionu s vířivkou a finskou saunou. Wellness je zpoplatněno 500 Kč za 90 minut, ale máte zaručeno, že tam budete jen vy.

V těsné blízkosti penzionu byl náš první cíl - Pulčínské skály. Mohutný skalní hřbet je vzdálený asi půl hodiny pohodové chůze s dětmi z obce Pulčín po červené. Nahoru na nejvyšší bod Zámčisko jsme zvolili celkem náročnou cestu, výstup po skále, Jakub v nosítku spal, Klára to zvládla sama, za asistence Chlupáče. Šplhali jsme po kamenech, po vybudovaných schodech, přidržovali jsme se větví, kořenů i železných řetězů. Taková valašská ferrata :) Samotný výstup nám trval jen asi půl hodiny, zpátky dolů jsme šli oklikou po Zámčiskové cestě lesem, potom skrz louky. Tento úsek jsme šli klidným krokem necelou hodinu. Cesta po skále dolů byla "nedoporučená", jako příliš strmá a tím pádem nebezpečná.

Nedaleké Čertovy skály jsou o něco víc baby-friendly. Najdete je v obci Lidečko, na konci vesnice u motorestu. U silnice je parkoviště, dětské hřiště a posezení. 150 m dlouhá a 25 m vysoká pískovcová stěna je oblíbená u horolezců, takže můžete s dětmi počítat skoby. Po modré značce obejdete asi za hodinu celou skalní stěnu, výstup není nijak náročný ani nebezpečný, dítě musíte hlídat hlavně na vyhlídkách, kterých je tam spousta.

Oba dva zmíněné turistické cíle jsme absolvovali bez dalších turistů v zádech, z čehož jsme měli radost. Mohli jsme si tak dosyta užít ten božský klid. Klára celou dobu vykřikovala: "Mami, tati, to je ticho, co?". Uznávám, že tím to trochu kazila, ale co už, pusu ji nepřelepíme.

Jedna z must-see atrakcí na Valašsku je bezpochyby Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. Tady jsme strávili skoro celý den a podle mě je jeden den málo. Víc jsme ale neměli, proto jsme museli něco ošidit, něco uspěchat, něco obejít. Viděli jsme toho ale dost na to, abychom mohli všem s klidným svědomím doporučit. Za 200 Kč na dospělou osobu (děti do 6 let zdarma) jsme dostali volný vstup do Dřevěného městečka, Valašské dědiny i Mlýnské doliny. Dřevěné městečko je nejstarším muzeem v přírodě ve střední Evropě a prezentuje způsob života na malém městě v období od poloviny 19. století až po první čtvrtinu století 20. Celé městečko projdete svižně zhruba za hodinu, ale určitě byste tady mohli pobýt i delší dobu a víc si to užít. Je tady spousta prodejců s místními dobrotami, dvě hospůdky, často i nějaký doprovodný program. Mlýnskou dolinu jsme absolvovali s průvodcem za hodinu. V tomto areálu najdete technické stavby na vodní pohon, všechno plně funkční. Názorné ukázky se dětem líbily, ale pro děti nejzajímavější a nejrozsáhlejší je Valašská dědina. Hospodářské usedlosti, kovárna, mlýn, to vše je rozmístěno ve svahu pečlivě imitující vesnice v Beskydech v minulosti. Do Valašské dědiny jsem se s Klárkou vyvezla na koňském povozu za 50 Kč, což taky doporučuju, kopec nahoru je pro malé děti dost náročný a pán nám povídal spoustu zajímavého. Interiéry obytných domů zachycují způsob bydlení od poloviny 19. století, nahoře na pastvě se pase stádo ovcí, mezi domy se prochází kačeny a husy, v chlívku nakouknete na krávy. V jednotlivých domech můžete narazit na "rodáky", kteří vám zodpoví každou otázku. Ve Valašské dědině strávíte s dětmi aspoň tři hodiny, my si navíc dali jídlo v místní kolibě a moc jsme si pochutnali na slunečné zahrádce.

Pokud hledáte inspiraci, kam s dětmi na dovolenou, Valašsko vám vřele doporučuju. Není přecpané turisty, proto si tady užijete vzácného klidu, obyvatelé Valašska jsou navíc velice srdeční, čehož není nikdy dost. My se sem rozhodně vrátíme, je toho tolik, co jsme nestihli...

15 komentářů:

1. Jani,mame rodinu v Hornim Lidci a posledni roky se tam pravidelne setkavame a ja delam vyslap na Pulcin ... mam to tam moc rada!uzasna krajina, ktera se neomrzi😊

Odpovědi
    1. Pavli,fakt? Tak to ti tak trochu závidím. Pravidelný výšlap na pulcin musí byt fajn.

Vymazat
  2. U Pulčína to v těch končinách neznám vůbec, ale je tam opravdu krásně podle fotek. Do Beskyd se vydáváme přesně z opačné strany a ve Valašském muzeu jsme byli zrovna včera :)

Odpovědi
    1. Tak to jsme se skoro potkali :) tak pokud vás někdy omrzí druha strana Beskyd zkuste i podhůří :)

Vymazat
  3. Shodou okolností žiju v Rožnově pod Radhoštěm a musím říct že v létě je to tu turisty přímo přecpané. Docela mě překvapuje, že vy máte opačný dojem. Děkuji za tip na skály. Ještě jsme tam nebyli :-)

Odpovědi
    1. Dokážu si představit, že Valašské přírodní muzeum v létě přecpané je. My přece jen byli poslední dny v září a opravdu mi to přišlo velice klidné, jasně, lidi byli, ale málo. A příroda kolem Půlčin byla pro nás rájem, protože např. na Pulčinských skálách jsme nepotkali živáčka, na Čertových skálách jednoho člověka. Takže proto jsem to tak napsala, cítím to tak.

Vymazat
  4. Já pochazim z vesnice kousek od Vsetína, na Pulciny jsme chodili na vandry ještě na gymlu. Je to tam úžasné! Ve skanzenu jsme byli s dětmi letos v sprnu a bylo dost narvano.zájem je evidentně velký

Odpovědi
    1. Ono asi fakt záleží na sezóně, my tam byli na konci září takže lidi bylo málo :) a zájem o skanzen je opravneny je to krásně místo.

Vymazat
  5. Jé, to je skoro v mém rodišti :-) až se budete někdy vracet, teď před vánoci, u nás v Horní Lidči je ručně vyřezávaný mechanický betlém ;-)

Odpovědi
    1. Jé, Leni, to je fajn, tolik vás zná ten kraj :) A o Betlému jsem slyšela, stálo by to za to, ale nevím, jestli tam budeme mít cestu kolem Vánoc :)

Vymazat
  6. Dobrý den. Děkuji za tip na dovolenou, potřebovali bychom na chvíli někam vyrazit s malými dětmi a Valašsko vypadá moc fajn. Kde jste prosím byli ubytovaní?

Odpovědi
    1. Dobrý den, omlouvám se za pozdější odpověď. Bydleli jsme tady a vůbec nevím, proč jsem to sem vlastně nedala :))) Doplním. http://www.penzion-pulciny-43.cz/
      Byli jsme moc spokojení, soukromí, prostor, dětské hřiště, vybavená kuchyňka, čistota, blízko k Pulčinským skalám... Doporučila bych. Užijte si to :)

Vymazat
    2. Super, díky moc. Čerpám od vás inspiraci, ještě jsme co máme děti nikde nebyli, požadavky na dovolenou s batoletem a miminkem jsou jiné, než za bezdětna ;) Jana F.

3. Jani, to teda jo. Ale jde to i s nimi, jen to chce trochu trpělivosti :))

7. Valašsko je skvělé na výlety. Doporučuji ;)