čtvrtek 8. února 2018

Dovolená s dětmi / Nenáročné lyžování v Jeseníkách

Stejně jako loni jsme se rozhodli pro kratší zimní dovolenou na českých horách. I letos jsme vybrali Jeseníky, taky čtyři dny, taky s kamarády a jejich dvěma dětmi, místo jsme změnili. Loni jsme si užívali v Koutech nad Desnou, letos jsme bydleli v Heřmanovicích a lyžovat jsme jezdili do Vrbna pod Pradědem. Obrovský rozdíl byl v počasí - minulou zimu byl snad metr sněhu a přes závěje jsme pomalu neviděli z okna chalupy, letos nás čekala neskutečná obleva. To trochu zkazilo celkový dojem. Bílá zima na horách je nepřekonatelná. Druhý rozdíl byl v programu, minulý rok jsme s sebou lyže brali jen pro Klárku, tentokrát jsme už lyžovali všichni kromě Jakoubka.

Ubytování

Ubytování našla kamarádka (Díky, Jani!) a bylo bezvadné. Farma Bovine v malé obci Heřmanovice nabízí pohodlné a kvalitní ubytování. Rodinný dům ve slepé ulici je rozdělený na dva samostatné velké apartmány. Každý má svůj samostatný vchod, takže pokud nechcete, s druhými hosty se potkat nemusíte. Jestli ale jedete dvě spřátelené rodiny, po schodech se k sobě dostanete, když necháte spojující dveře odemčené. Tohle rozložení je ideální, nabízí možnost sociální interakce, na druhou stranu i možnost uchýlit se do svého soukromí, když je potřeba. Parkování před domem, k dispozici je i garáž, kam jsme ukládali lyže a sáňky. Každý apartmán má svoje sociální zařízení, vybavenou kuchyni s obytnou místností a dvě ložnice. Všechno nadmíru prostorné. V obývací místnosti krb s rozvody tepla do pokojů. Krb a dostatek dřeva jsme ocenili. Apartmány byly čisté, útulné, děti byly spokojené s tak velkorysým prostorem.

Život na farmě

Majitelé ubytování vlastní také velkou eko farmu. Po domluvě se můžete podívat na všechna zvířata, ať už do hospodářských budov, nebo na pastvu. První odpoledne jsme udělali exkurzi do kravína, kde jsme mohli přihlížet krmení telat nebo dojení krav. Dostali jsme s sebou taky čerstvé mléko, které z naší buňky zvládnu jen já :) Pravdou je, že všechny výhody ekologického hospodářství si rodiny užijí spíš v létě. Hlavně díky oblevě bylo všechno kolem rozbahněné a klouzavé. Dovedete si představit, jak děti po této večerní prohlídce vypadaly. Kromě krav najdete na farmě tibetské jaky, koně, osly, prasata, poníky, slepice a gangy koček. Pokud máte chlapečka jako je Jakoubek, nezapomínejte na všechny ty zemědělské stroje - traktory, kombajny a spol.. Kuba byl šťastný.

Lyžování a zimní radovánky

Kromě prvního dne, kdy jsme na farmu dorazili (zdrceni výsledky prezidentských voleb), jsme lyžovali každý den. Vybrali jsme si středisko ve Vrbnu pod Pradědem - Ski Arena Vrbno - 10 km autem. I když byla všude kolem obleva, ze svahu jsme pozorovali zelené louky a hnědá pole, svah byl dostatečně zasněžený. Menší areál byl pro nás nakonec ideální volbou, žádné fronty, skoro prázdná upravená sjezdovka, příjemné ceny. Asi 2 km nenáročného lyžování, dva na sebe navazující vleky (kotvy), jedna jízda nahoru a dolů trvá asi 15 minut. Vrcholek sjezdovky leží cca v 900 metrech. Všichni jsme si skvěle zalyžovali.

Na své si přišly i děti, v provozu je bobová dráha, 840 metrů dlouhá s převýšením 60 metrů. Vzhledem k tomu, že na okolních kopcích nebylo po sněhu ani památky, bylo celkem nemožné někde sáňkovat. Děti to pojaly po svém (a prázdný svah to díkybohu umožňoval), klouzaly se po prdeli ve spodní části sjezdovky.

Na jídlo a teplý čaj do chaty Andělky přímo na svahu (s krbem a krabicí hraček pod schody).

Často se mě ptáte, jak děti v zimě oblékám. My to moc nepřeháníme, naše děti rozhodně nepatří k těm nejnavlečenějším. Oblékám je funkčně a účelně. Miluju merino. Není podle mě lepší funkční materiál (a to nejen v zimě). Spodní vrstvu - podvlékací - mají vždycky z merina - tričko nebo body plus legíny. Na tělo pak ještě fleecová mikina a už jen nepromokavá vrstva - my už několikátou zimu řešíme bundy, oteplováky a kombinézy v Lidlu. A na hlavu taky merino - dvouvrstvá oboustranná kukla je neuvěřitelně praktická věc - netlačí pod helmou, nelezou z ní uši, nepřetáčí se, chrání i krk. Merino nakupuju jedině od Crawler.

Další sjezdové lyžování v okolí najdete ve Zlatých Horách, v Ludvíkově, v Karlově Studánce nebo na Pradědu. Na běžky můžete vyrazit na Praděd, nebo na Rejvíz.

Klárka a lyže

Minulý rok Klárka stála na lyžích poprvé v Koutech. A trochu jsem se bála, že to bude naposled. Nijak ji to nechytlo a po dvaceti minutách už to chtěla zabalit. A kňučela. Letos jsme koupili nové lyžáky a novou helmu, vypadalo to, že chce. A to je nejdůležitější. Myslím, že taky pomohlo, když viděla první den lyžovat mě, pak Chlupáče. Motivace veliká. Ve Vrbnu mají lyžařskou školičku, tak jsme jí využili hned dva dny. Malý svah je vybavený pojízdným chodníkem (35 m dlouhým) a ke zpestření jsou na dráze různé zábavné prvky. Oba dva instruktoři Klárce sedli, hezky s nimi spolupracovala, hodinu vydržela bez sebemenšího náznaku diskomfortu, zdálo se, že jí to baví. Neviděla jsem na ní strach. Druhý den byla dokonce na velké sjezdovce i na vleku, párkrát jsem viděla, že jede malý úsek sama. Cítila jsem neuvěřitelnou hrdost.

Tipy na výlety během letní sezóny

Pokud do této oblasti zavítáte v letním období, nudit se rozhodně nebudete.
  • Krátká procházka přímo z Farmy Bovine vás zavede ke kostelu z roku 1588, který stojí přímo v Heřmanovicích
  • Výlet na Rejvíz - horská osada označovaná jako nejkouzelnější místo Jeseníků a zároveň národní přírodní rezervace. Rozsáhlé rašeliniště, naučné stezky kolem Mechových jezírek
  • Zlaté Hory - poutní místo a významný turistický cíl. Můžete zkusit rýžovat zlato ve Zlatorudných mlýnech, nebo se podívat do Zlatokopeckého muzea
  • Nezapomeňte na výlet na Praděd
  • Z okolních obcí doporučuju navštívit Karlovu Studánku, což je úžasné lázeňské městečko
  • Dlouhé Stráně spolu s vodní elektrárnou
  • Vysoký vodopád - nejvyšší v Jeseníkách
  • V okolí několik hradů (Sovinec), zámků (Linhartovy, Bruntál, Janovice u Rýmařova) a zřícenin (Qinburg, Kobrštejn, Edelštejn)

9 komentářů:

1. Ahoj Jani, úplně jsi mě fotkami navnadila! I když víc sněhu by to sneslo! :-). Na mě má sníh neskutečný relaxační účinky, úžasně si pročistím hlavu. Hory nás s dětmi čekají za 14 dní, tak doufám, že tam nějaký bude :-). Taky jsem se chtěla zeptat k tomu tvému operovanému koleni. Jak dlouho ti trvala rekonvalescence? Lyžování už bylo v pohodě? Čeká mě to samé (artroskopie kvůli navrženému menisku) na začátku března po návratu z hor, tak se obávám, jak to budu zvládat s dětmi a kdy se budu moct pak vrátit k běhání a józe. Díky moc za odpověď. Petra

OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Peti, diky. Ja hory miluju taky, vic teda v lete, to na me pusobi uplne terapeuticky ❤ a kam jedete? Tady v brne kvete zlaty dest a dnes jsem videla prvni snezenky 😁 a ke kolenu. Lyzovani bylo v pohode, ale nebolelo me paradoxne ani loni pri lyzovani pred operaci. Nemuzu udelat blby pohyb do rotace, coz se mi i ted jednou povedlo. Ale dobry. Celkove byla operace skvela. Vic me to bolelo jen v den operace a pak to slo rychle k lepsimu. Nepotrebovala jsem jediny prasek od bolesti. Po tydnu mi sice museli vytahovat vodu ale taky to slo. Muz byl se mnou 14 dni doma a bylo to nejlepsich 14 dni v mym zivote. Tak jsem si odpocinula, nemusela jsem na hriste, do skolky, do krouzku... myslim ze by mi stacil tyden, koleno nebolelo, ale berle jsou s detma omezujici.takze pokud mas moznost vyzadej si domu nejakou pomoc na prvni tyden. Tyden po operaci jsem zacala rehabilitovat a slo to dobre. Na jogu jsem sla po dvou mesicich asi. Behat nechodim ale mensi poklus za detma na kole zvladam bez bolesti.pri bezne cinnosti koleno neboli, ale treba kleknout na nej mi je neprijemne. Preju hodne stesti a rychlou rekonvalescenci. Pokud bys chtela vedet jeste neco, ozvi se. Jana

Vymazat
    2. Jani, děkuju za rady, posilu si určitě objednám :-). Ještě mě napadá - rehabilitovala jsi sama nebo si nechala rehabilitaci napsat? Jinak na blbé pohyby do rotace jsem bohužel expert. Hádám, že tak jsem si to před rokem a půl přivodila a ani teď se toho vždycky nevyvaruju. Prostě nohama jdu dopředu a tělem se otočím za dítetěm, co zrovna zdrhá ;-). Budu na to muset začít po operaci víc myslet. Jinak my jedeme na Boží Dar, snad tam nějaký sníh bude. Máme to tam rádi, vše je na jednom místě a jsou tam hezké malé okruhy v létě na peší, v zimě na běžky. S malými dětmi ideální. Letos budu muset ale kvůli dětem asi po 20 letech stoupnout i na sjedovky :-). Už se po té šedivé blátivé zimě ve měste nemůžu hor dočkat!

3. Peto, chápu ty hory, snad se důstojně rozloučíte s letošní nepovedenou zimou :) Rehabilitace jsem si nechala napsat a snad poprvé v životě jsem s nimi byla vyloženě spokojená, mladá holka mi ukázala velké množství cviků, takže jsem měla z čeho čerpat i doma. Hlavně ze začátku se člověk s tou nohou bojí cokoliv dělat, proto je dobré začít u odborníka, který ví, co a jak. Sám si člověk to koleno tolik neohne ani nerozmasíruje otok... Takže rozhodně nechat napsat. Ano, rotace znám, já si to tak asi taky způsobila. Já už teď bohužel zase zapomínám, že jsem měla utržený meniskus, a vracím se do svých špatně zajetých kolejí, nejsem si schopná dávat na koleno pozor :(

4. Jojo, člověk je hloupý a přestože se jedná o jeho zdraví, tak prostě není schopný si to pohlídat :-(. To mi pořád vyčítá manžel, že pořád někam lítám, vše dělám ve spěchu a pak to takhle dopadá. Jenže já mám zrychlený tempo od přírody a navíc mám tříletý kluky, dvojčata. A to mi ke snížení tempa rozhodně nepomohlo :-))

5. Já zas ultra blbě sedím. Furt. :D

2. Ahoj Jani, hory závidím, my letos jen Vysočina u příbuzných, ale sníh byl. Prosím tě, co mají děti za kukly? Krásně jim sedí na hlavách. Děkuju moc. Sylvie

OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sylvi, kukličky máme od Crawler z merina, jsou oboustranné, teplé, úžasné, celá rodina jsme z nich úplně hotoví :) Děcka je strašně rády nosí, trochu jsem se bála, že budou protestovat. Pod helmu ideální. Sedí, nepřetáčí se, netlačí, odvádí pot, dlouho vydrží. Česká handmade výroba. Já u Crawler nakupuju už strašně dlouho a mám jen samé dobré zkušenosti :) Můžeš si vybrat z různých vzorů: https://www.crawler-shop.cz/merino-kukla-baby-2-vrstva-oboustranna-ean12168.php

Vymazat
    2. Moc děkuju za tip, hned se podívám.